WILLGO.life- Let's move!

Kismama torna tanácsok - mit szabad és mit nem?

2020. május 02. - willgo.life

kismama_cover_v3.png

 

Kismama torna, terhes torna, sportolás terhesen, mit szabad, mit nem szabad, lehet futni, vagy inkább csak jógázni kéne? Millió és egy ilyen kérdéssel találkoztam már a praxisomban, gyógytornászként, de mi az igazság?

 

Ahogy ezeket a kérdéseket pörgettem a fejemben, rá kellett ébredjek, hogy nem vagyok benne teljesen biztos, hogy a tudásom a témában teljesen naprakész. Egyrészt engem személyesen nem érint, másrészt az utóbbi egy évben nem sok kismama páciensem volt. A gyógytorna egy nagyon gyorsan fejlődő tudomány, szinte napi szinten jön egy-egy új tanulmány, aminek a hatására olyan alapvetően igaznak hitt dolgok repülnek a kukába, amiért anno az államvizsgán bukás járt annak, aki nem tudta. Szóval ezt szem előtt tartva elkezdtem kutatni a terhesség és a mozgás kapcsolatát, és a jelenleg érvényben lévő bizonyítékon alapuló módszereket. Azért is éreztem ezt fontosnak, mert ha laikusként beírjuk a keresőbe, mit szabad és mit nem, semmi kézzel fogható nem jött velem szembe, pedig egy áldott állapotban lévő nőnek a legfontosabb mindenek előtt az, hogy ő és a baba biztonságban legyenek. 

marksomay_20200420_1231_smf8748.jpg

 

Tehát a kutatásom eredményeként összegyűjtöttem a legfontosabb tudni valókat! Amik a következők:

#kitornázhat

Minden nő végezhet fizikai aktivitást babavárás alatt, akinek a terhessége komplikáció mentes. De mit jelent az, hogy komplikáció mentes? Beszélhetünk abszolút kontraindikációról, ami azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között nem szabad mozogni, és beszélhetünk relatív kontraindikációról, ahol az orvosunk dönt róla, hogy a mi esetünkben ez már elég indok-e a sporttól való eltiltáshoz. 

abszolótkontraindikációk

  • a magzatburok repedése
  • koraszülés
  • ismeretlen eredetű, fennálló vaginális vérzés
  • placenta praevia/ elöl fekvő méhlepény a 28. hét után
  • méhszáj záródási rendellenesség
  • hármas ikerterhesség, vagy magasabb
  • kontrollálatlan 1-es típusú cukorbetegség
  • kontrollálatlan magas vérnyomás
  • kontrollálatlan pajzsmirigy betegség
  • súlyos kardiovaszkuláris, légzőszervi, vagy más szervi rendellenesség

 

elatívkontrindikáció

  • sorozatos vetélés
  • gestációs magas vérnyomás
  • korábbi spontán koraszülés
  • enyhe/közepes kardiovaszkuláris, légzőszervi, vagy más szervi rendellenesség
  • szimptomatikus anaemia
  • alultápláltság
  • étkezési zavar
  • ikerterhesség a 28. hét után

#miértjótornázni

Ha valakiben felmerül a kérdés, hogy egyáltalán megéri-e mozogni a terhesség alatt, a válasz igen, nagyon is. Az okokat ebben a videóban szedtem össze. Beszélek még ezek mellett arról mi az amit tilos végezni, mi az amit jó ha tartalmaz a mozgásprogramunk terhesség idején. És bemutatom milyen módosításokat tudunk végezni egyes feladatoknál. 

 

 Remélem sikerült minden kérdésre válaszolnom, ha mégsem akkor nyugodtan kérdezzetek! 

Gyógytornász: Kovács Tímea

Videó: Somay Márk 

 

Szuperhős torna gyerekeknek - a gyógytornásztól

Hogyan bírd mozgásra a kicsiket két tanóra között - otthon tanulás

superhos_cover_ig.jpg

Otthon ragadtatok a négy fal között a kicsikkel, és az online tesi órák nem az igaziak? Mi lenne ha olyan egyszerű lenne erre a megoldás, mint elindítani nekik egy izgalmas videót? 

 

#tanuljotthon

A jelenlegi helyzetben sokan figyelik aggodalommal az órák hosszat számítógép előtt görnyedő kis felnőtteket. Míg az iskolában a tanóra végét csengő jelzi, és erre a hangra minden gyerek ugrik fel a helyéről, addig otthon ez nem biztos, hogy megvalósul. Szép lassan azon kapjunk magunkat, hogy nem tudunk alternatívát kínálni a lakásban mozgásra a piciknek. 

#onlinetornagyerekeknek

Míg mi felnőttek lassan végtelen lehetőséggel találjunk magunkat szemben (live videó edzések, online edzésprogramok), addig ezek a tevékenységek egy gyerek számára nem biztos hogy izgalmasan, vagy csábítóan hangzanak. És abban sem lehetünk biztosak, hogy a nekünk szánt program mennyire szolgálja a gyermekünk testi- lelki egészségét. Az ötlet, hogy érdemes lenne videót készíteni a témában nem teljesen az enyém. Egy azóta tanító néninek állt osztálytársam keresett meg azzal, aggódik az osztálya miatt és az én videóimmal próbálja mozgásban tartani őket. Abban viszont egyetértettünk, hogy az Irodai torna nem túl érdekfeszítő egy 3. osztályosnak. 

#mesetorna

Így tehát megkezdődött az agyalás, mi az ami nem csak hasznos, de szórakoztató lehet nekik. Én is foglalkozom gyerekekkel, főleg gerincferdülés miatt, és élőben mindig a korosztálynak megfelelő mese tornát, vagy kalandos gyakorlatokat szoktam velük csináltatni. Mert valljuk be egy gyík helyzetben kúszás addig nem izgi egy kisgyereknek, amíg nem képzeljük azt, hogy krokodilok vagyunk és az a küldetésünk, hogy végig lopózzunk a lakáson prédára vadászva ebben a testhelyzetben, persze mindezt észrevétlenül. ( Ez egy megtörtént eset, és az egész család számára vicces pillanatokat okozott.)

#szuperhőstorna

És mi lehetne fogyaszthatóbb mint egy szupertitkos szuperhős kiképzésen részt venni két óra között. Szóval kérlek ne kövezzetek meg, de ez most a gyerekeknek szól, és abszolút komoly. A férjem órákon át tökéletesítette a speciális effekteket hozzá, a tesztelését pedig a keresztlányom és az unokahúgom végezték. Náluk átment a rostán! Szóval kiképzésre fel:

 

Videó: Somay Márk 

Gyógytorna: Kovács Tímea

Április 16. hét naptár

Sziasztok,

Egy régóta dédelgetett ötletet hoztam nektek így a húsvét végeztével ☺️ Mivel lassan napi szinten látom, hogy már mindenki edzésterveket oszt meg (sajnos nem csak edzők ), szerettem volna nektek egy willgos alternatívát kínálni erre. Így tematikus napokra lebontva készítettem egy heti mozgástervet a videóinkból! Juhuu! Ezt egyébként már sokan kérdeztétek is tőlem, hogyan kombinálhatjátok őket.

Nincs más dolgotok, mint lementeni a képet, felmenni a Youtube csatornánkra, és ott a lejátszási listákra kattintva, elindítani az adott napi videókat! Ha elvégeztétek, akkor pedig kipipálni a naptárban a napot (szerintem ez a legjobb része) Egy nap nagyjából így 30 percet töltenétek mozgással 

Kattintsatok ide: https://www.youtube.com/…/UCy3cX7FKrxqm3ozq25bOxzQ/playlists

Ha tetszik az ötlet, akkor innentől készítek ilyeneket, mert a változatosság gyönyörködtet! Na? 

A nagy lakásrendezés után

Karantorna 3.

 

e0fe8f02-6bcb-4a23-a643-9a92d3bbc6b0.PNG

Tegye fel a kezét, aki úgy döntött kicsinosítja az otthonát! Most tegye fel a kezét az, aki ezt a legnagyobb odafigyeléssel tette a testére nézve!  Nekem sincs a magasban a kezem a második kijelentésre.

 

#stayhome

 

Itthon maradtunk, ahogy kérték tőlünk de nem tudtunk mihez kezdeni a ránk szabaduló szorongással, ezért úgy döntöttünk átrendezzük a lakást. Mert ha rend van kint, talán rend lesz bent is. Talán ahogy a szekrény mélyén turkálunk és válogatjuk át a 2 éve nem látott tárgyainkat, talán akkor nem aggódunk majd közben azon lesz-e munkánk fél év múlva. Talán ahogy a kezünkbe kerülnek a szuvenírek, amiket egy különleges nyaraláson vásároltunk egy varázslatos ki faluban, akkor nem az jut majd eszünkbe, hogy vajon lesz-e még lehetőségünk utazni. Talán, talán és talán. 

Engem elfoglalt ez a tevékenység, és ha csak a pillanat töredékéig is, de nem gondoltam operatív törzsekre, vakcinákra, maszkokra és nem aggódtam a nagyszüleim miatt. Annyira elfoglalt a rend gondolata, hogy az egyetemen töltött évek alatt szinte belém kalapált "hogyan emeljünk súlyos tárgyat, úgy hogy ne bántsuk a gerincet 101" nyom nélkül megszűnt létezni. Pedig most mindennél fontosabb lenne, hogy azonkívül, hogy otthon maradunk, egészségesek is maradunk.

#stayhealthy

 

Szóval itt vagyunk most, és annyira fókuszáljuk az energiánkat a kézmosásra, maszk helyes felvételére, hogy szép lassan még egy diplomás szakmabeli is elfelejtette, hogy az egészség nem a koronavírusig terjed. Az egészség ennél összetettebb, testi, mentális és szociális harmóniát jelent. Én ma annyit tehetek, hogy azoknak, akik hasonló cipőben járnak készítettem egy torna videót. Megkínzott tagjaink lazítására. A többiről később...

 Kovács Tímea 

Gyógytornász

Home office után deréktorna?

Karantorna 2.

derek_cover.jpg

Észrevetted, hogy mióta azon szerencsések csapatában vagy, akik home officeban dolgozhatnak nagyjából egésznap ülsz? Ha most rögtön a derekadhoz kaptál, akkor jó helyen jársz!

 

Mikor elindítottuk a blogot nem kellett rajta túl hosszan lamentálnunk, hogy mi lenne az a videó, amivel a legtöbb emberhez eljutna a gyógytorna. A deréktornára esett a választásunk, és el kell mondanom, hogy a mai napig a legnézettebb videó maradt! 

Valószínűleg már az emberek könyökén jön ki, hogy a modern életmódunk milyen káros hatással van a gerincünkre, ezt nem is szeretném ragozni. A legtöbb gerincpanasszal hozzám forduló páciensem már kész felállított diagnózissal lát el engem a témában, hogy idézzem: "nyilván azért fáj, mert egésznap couch potato pózban ülök, vagy az irodában vagy otthon". Szerintem ez nem ennyire fekete-fehér, de az biztos hogy a jelenlegi helyzetben egy választásunk marad, otthon tornázni. Szóval gyógytornázzatok ti is az új videóval. 

 

Kovács Tímea

Gyógytornász

Középhaladó térdtorna

 

k_terd_cover.jpg

Otthon ragadtál, és nem tudsz eljutni orvoshoz a térdfájdalmaddal? Vagy csak "kedved szottyant futni" mint Forrest Gumpnak, de előtte szeretnéd megerősíteni a lábad? Szeretnél szakember által összeállított gyakorlatokat végezni?

 

Akkor jó helyen jársz! Ahogy az előző blog bejegyzésben már említettem, én gyógytornászként így próbálok minél több embernek segíteni betartani az otthon maradást. A nem traumás eredetű térdpanaszok kezelésében az elsődlegesen ajánlott kezelési forma ugyanis a konzervatív terápia! Sok a szakszóból ugye?

Nézzük egyszerűbben! Fáj a térded, de nem estél el a boltba menet, vagy a hirtelen izgalmasnak tűnő tavaszi nagytakarításban? Akkor több mint valószínű, hogy nem traumás eredetű a fájdalmad! Ez pedig azt jelenti, hogy első körben mozognod kell, ahhoz hogy jobban érezd magadat, vagy orvosi javallatra szedhetsz porcerősítőket is. De én az elsőben tudok ma segíteni! Ezt jelenti a konzervatív terápia. 

 

Kovács Tímea

gyógytornász

Gyógytorna a járvány idején?

Mi lesz velünk most?

493caed2-fa4d-4d62-a3aa-4f19063ed166.jpeg

Mit tud tenni egy gyógytornász, amikor kerülni kell minden emberi kontaktussal járó találkozást? És mit tud tenni az, akinek a derékfájdalma, vagy más mozgásszervi panasza nem múlt el csodával határos módon a koronavírus hatására? 

 

A jelenleg kialakult járványügyi helyzet hatására az Emmi rendelettel tiltotta be a járóbeteg gyógytornát és más olyan ellátás formákat is,  amik nem életveszély vagy tartós egészségkárosodás elkerülése érdekében kerülne sor. Napi szinten látjuk, ahogy civilek, közszereplők, anyák, apák szinte az egész emberiség próbál összefogni annak érdekében, hogy minden a lehető leghamarabb rendeződjön. 

Ezért vagyok ma én is itt, mert mindenki úgy segít ahogyan tud. Ez az én esetemben, gyógytornász szakemberként, pedig nem lehet más, mint hogy a WILLGO-t felhasználva olyan gyógytorna tartalmakat gyártsak, amik nélkülözhetetlenek és fontosak, még olyan időkben is, amikor a #maradjotton életeket ment. 

Nézzétek meg a videót, és járuljatok hozzá ti is ahhoz, hogy olyanhoz érjen el a segítség, akinek szüksége van rá.

 Kovács Tímea

Gyógytornász

 

Ezt tedd ha fáj a térded!

marksomay_20190419_16080208_smf_5022.jpg

Ha fáj a térdünk, az nagyon gyorsan pokollá tudja tenni az életünket. A fájdalom hatására lemondunk a mozgásról (ezzel próbáljuk védeni), ha lemondunk a mozgásról, az izmaink gyengülni kezdenek, ha az izmaink gyengülni kezdenek csökken a térd funkciója, ezzel pedig nem csak testileg de pszichésen is korlátozva érezzük magunkat, ami fokozza a fájdalmat. Hol lehet megszakítani ezt az ördögi kört és mit tehetünk a térdünk egészsége érdekében?

 

Ne pihenj túl sokat!

Ahogy azt már az előbb levezettem, a túlzott kímélet az izmok gyengüléséhez vezet, ezért hosszú távon csak fokozza a fájdalmat. Ez persze nem azt jelenti, hogy fájó térddel fuss le egy maratont, de nem szabad hagyni teljesen dekondicionálódni az izmokat!

 

Mozogj!

Egy megfelelő erősítő program csökkenteni tudja az ízületre ható terhelést! Ma hoztam is egy videót, amiben bemutatok 5 ilyen gyakorlatot! De ha nem szeretsz otthon erősíteni, kapd elő a biciklidet az is megfelel erre a célra!

Vizsgáld meg a súlyodat!

Tudom kényes téma és nem is azt szeretném vele mondani, hogy csak annak fájhat a térde aki túlsúlyos, de már pár kg súlycsökkenés is bizonyítottan csökkenti a térd és csípő fájdalmakat!

 

Próbáld ki az SMR hengert!

A fájdalom hatására az izmok először védekezésként feszessé válnak, így ha friss a térd fájdalmad próbáld meg a masszázshengert, garantáltan találsz majd fájó pontokat a combodban.  Kattints ide a videóért: A comb hengerezése!

 

Fordulj orvoshoz!

Néha egy-egy mozgásszervi panasz mögött állhatnak súlyosabb okok is mint egy ízület kopása, így ha a fájdalmad nem változik és nem múlik rövid időn belül, mindenképpen keress fel egy ortopéd szakorvost!

 

Kovács Tímea, 

Gyógytornász

@willgo.life

 

Videó: Somay Márk

@marksomay