WILLGO.life- Let's move!

Kismama torna tanácsok - mit szabad és mit nem?

2020. május 02. - willgo.life

kismama_cover_v3.png

 

Kismama torna, terhes torna, sportolás terhesen, mit szabad, mit nem szabad, lehet futni, vagy inkább csak jógázni kéne? Millió és egy ilyen kérdéssel találkoztam már a praxisomban, gyógytornászként, de mi az igazság?

 

Ahogy ezeket a kérdéseket pörgettem a fejemben, rá kellett ébredjek, hogy nem vagyok benne teljesen biztos, hogy a tudásom a témában teljesen naprakész. Egyrészt engem személyesen nem érint, másrészt az utóbbi egy évben nem sok kismama páciensem volt. A gyógytorna egy nagyon gyorsan fejlődő tudomány, szinte napi szinten jön egy-egy új tanulmány, aminek a hatására olyan alapvetően igaznak hitt dolgok repülnek a kukába, amiért anno az államvizsgán bukás járt annak, aki nem tudta. Szóval ezt szem előtt tartva elkezdtem kutatni a terhesség és a mozgás kapcsolatát, és a jelenleg érvényben lévő bizonyítékon alapuló módszereket. Azért is éreztem ezt fontosnak, mert ha laikusként beírjuk a keresőbe, mit szabad és mit nem, semmi kézzel fogható nem jött velem szembe, pedig egy áldott állapotban lévő nőnek a legfontosabb mindenek előtt az, hogy ő és a baba biztonságban legyenek. 

marksomay_20200420_1231_smf8748.jpg

 

Tehát a kutatásom eredményeként összegyűjtöttem a legfontosabb tudni valókat! Amik a következők:

#kitornázhat

Minden nő végezhet fizikai aktivitást babavárás alatt, akinek a terhessége komplikáció mentes. De mit jelent az, hogy komplikáció mentes? Beszélhetünk abszolút kontraindikációról, ami azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között nem szabad mozogni, és beszélhetünk relatív kontraindikációról, ahol az orvosunk dönt róla, hogy a mi esetünkben ez már elég indok-e a sporttól való eltiltáshoz. 

abszolótkontraindikációk

  • a magzatburok repedése
  • koraszülés
  • ismeretlen eredetű, fennálló vaginális vérzés
  • placenta praevia/ elöl fekvő méhlepény a 28. hét után
  • méhszáj záródási rendellenesség
  • hármas ikerterhesség, vagy magasabb
  • kontrollálatlan 1-es típusú cukorbetegség
  • kontrollálatlan magas vérnyomás
  • kontrollálatlan pajzsmirigy betegség
  • súlyos kardiovaszkuláris, légzőszervi, vagy más szervi rendellenesség

 

elatívkontrindikáció

  • sorozatos vetélés
  • gestációs magas vérnyomás
  • korábbi spontán koraszülés
  • enyhe/közepes kardiovaszkuláris, légzőszervi, vagy más szervi rendellenesség
  • szimptomatikus anaemia
  • alultápláltság
  • étkezési zavar
  • ikerterhesség a 28. hét után

#miértjótornázni

Ha valakiben felmerül a kérdés, hogy egyáltalán megéri-e mozogni a terhesség alatt, a válasz igen, nagyon is. Az okokat ebben a videóban szedtem össze. Beszélek még ezek mellett arról mi az amit tilos végezni, mi az amit jó ha tartalmaz a mozgásprogramunk terhesség idején. És bemutatom milyen módosításokat tudunk végezni egyes feladatoknál. 

 

 Remélem sikerült minden kérdésre válaszolnom, ha mégsem akkor nyugodtan kérdezzetek! 

Gyógytornász: Kovács Tímea

Videó: Somay Márk