WILLGO.life- Let's move!

Hogyan készíts migrén túlélő csomagot?

2018. március 26. - willgo.life

5bd10219-38d9-409f-b967-5d144c2baa68.jpg

Több mint 10 éve vagyok migrénes. Annak, aki szerencsés módon nem tartozik közénk a legkönnyebben úgy tudom leírni, hogy szerintem félúton van egy szülés és egy tökön rúgás között az a fejfájdalom, amit egy ilyen migrénes roham során átélünk. És persze ne felejtsük el a látás kiesést, ami miatt elég sok ajtófélfát kaptam már a kezeim közé akaratlanul, és a fájdalomtól kialakuló hányingert, valamint azt az érzést, hogy a fény ezerszer erősebb, a suttogás pedig szirénának hangzik. 10 év alatt nagyon sok trükköt kipróbáltam már, így gondoltam összegyűjtöm, a tudományosan és nem olyan tudományosan megtapasztalt gyógymódjaimat, és segítek összeállítani egy migrén túlélő csomagot.

 

d38b98811bc0848fbcb6b955425aa89d.jpg

1. Kerüld a kiváltó okot!

Amikor a migrénes rohamaim átlépték a heti egy alkalmat, kivizsgáltattuk mi is állhat a hátterében. Mivel a tudomány legfrissebb állása szerint még pontos okot nem fedeztek fel, ami a migrén kialakulását előidézi, egy szenzoros érzékenység talaján kialakuló tünetcsoportnak nevezzük a migrént. Kiválthatja alváshiány, stressz, erős fény, éhség, alkohol, magas hisztamin tartalmú élelmiszerek.

Ha migrénben szenvedsz és nem tudod a tüneteid kialakulásának okát, vezess migrén naplót. Azaz írd le mit eszel, iszol, mennyit alszol és mennyire érzed magadat stresszesnek 1-10-ig. Így a migrén bekövetkeztekor végig tudod nézni pontosan mi is változott, ami előhozhatta a tüneteket. Nálam például az alváshiány (ha 7 óránál kevesebbet alszom, szinte azonnal jön másnap), a stressz (főleg a stressz vége utáni leeresztési időszak), és a vörösbor váltja ki. Ha megtaláltad a kiváltó okot, megpróbálhatod elkerülni azt a hatást, én például semmilyen körülmények között nem iszom vörösbort, és ragaszkodom az alvásidőmhöz, a stresszel pedig megpróbálok megbirkózni, de ez nem mindig jön össze.

header_4999.jpg

 

2. Gyógyszer

Ha migrénes vagy mindig, de mindig legyen nálad fájdalomcsillapító. Nem vagyok a mindenre szedjünk gyógyszert híve, de ez pont nem az a szituáció, ahol érdemes szenvedni. Ahogy az első tünetet tapasztalod azonnal vegyél be gyógyszert, mielőtt még a hányinger kialakul, hogy lehetőleg minél több hatóanyag felszívódjon, mielőtt kidobnád a taccsot. Én személy szerint a Flector porra (Flector rapid/ diclofenac)  esküszöm, de ez nyilván egyéni dolog, sőt sokaknak beválik az orvos által felírt, kimondottan migrénes gyógyszer is.

 

plush-soothing-gel-bead-eye-mask-eye-mask.jpg

3. Hűthető szemmaszk

Mielőtt felfedeztem ezt a maszkot, az összes függönyt behúzva, fagyasztott borsóval fetrengtem az ágyban.  Ez azért ennél egy sokkal praktikusabb megoldás, egyrészt véd a fénytől, másrészt nagyon sokáig marad hideg a fagyasztóból kivéve (zselés), így akár órákig tudod vele hűteni a fejedet, elég nagy, így az egész fájó területet be tudod vele borítani. ÉLETMENTŐ!

 

mojoproone_whre_1.jpg

 

4. Füldugó vagy fejhallgató

Ez az a tanácsom, ami teljesen egyén és migrén specifikus lesz. Ha te abba a csoportba tartozol, aki a migrén alatt a saját légvételének hangját is túl hangosnak tartja annak mindenképpen ajánlom a füldugót, segít kizárni a zajokat, így könnyebb lesz elaludni. Ha nem igazán idegesítenek a hangok, de azért nem örülsz neki, ha a szomszéd pont ma kezd dobos karrierbe, akkor lehet, hogy a zene segíthet enyhíteni a migrénedet. Ez innentől válik egyénivé, mert olyan zenét kell találnod, ami számodra megnyugtató, tehát ha te nem vagy rajongója a romantikus zongorajátéknak, de nagyon szereted a dubstepet, és el tudsz lazulni rá, akkor lehet az lesz a te zenéd. De ugyancsak segíthetnek a tenger morajlását, vagy vihart imitáló hangjátékok, vagy a BBT (binaural beat technology), ami a két füledben különböző frekvenciájú hang hatására kialakuló belső hangképzéssel játszik. Itt meghallgathatod, kattints.

orange-essential-oil-ttac.jpg

 

5. DIY masszázs olaj fejfájásra

Gyógytornászként saját magamon szoktam alkalmazni szimpla arcmasszázs fogásokat, illetve speciális migrén fogásokat és triggerpont nyomásokat is a fájdalom enyhítésére. Ehhez érdemes lehet masszázsolajat alkalmazni, ezt a receptet a neten találtam, és nagyon sok ember nyilatkozott róla pozitívan, és szerintem is isteni az illata. Bár még élesben nem teszteltem szerintem tényleg segíthet. 

  • Hozzávalók:
    • 10 csepp levendula eszencia olaj 
    • 10 csepp borsmenta eszencia olaj
    • 10 csepp narancs eszencia olaj
    • 1/4 bögre olívaolaj
    • átlátszó kis pumpás tároló üveg

 

Az összetevőket keverd össze, figyelj, hogy olyan olajakat alkalmazz, amelyek kimondottan alkalmazhatóak bőrre (pl.: Aromax olajok, amelyeket drogériákban és bioboltokban lehet kapni). Az olívaolaj segít eloszlatni a szert, a narancs energizál és csökkenti a stresszt, a levendula segít ellazítani, a borsmenta nyugtató hatású. Ha kész csak tedd el egy sötét hűvös helyre, és kapd elő, amikor szükséged van rá, a halántékodba masszírozva.

 

c3460c53-99bc-4aaa-8dc6-15fa7d34be96.jpg

6. Sok sok víz

A sejtek nehezen bírják a kiszáradást, és az agy sejtjei pedig erre különösen érzékenyek, szóval hidratálni, hidratálni, hidratálni. 

Ez volt az én kisokosom a migrén kezelésére. Remélem sikerült pár hasznos tanácsot adnom, ha kiegészítenéd valamivel, vagy van bevált trükköd oszd meg velünk! Ha pedig kérdésed lenne ne habozz feltenni!

Kovács Tímea

@willgo.life