WILLGO.life- Let's move!

Hogyan kezdj bele egy aktívabb életbe?

Trükkök és tippek hogyan találj motivációt és időt a sportra

2017. november 10. - willgo.life

img_7761.JPG

Én nagyon nagy híve vagyok a rendszeres fizikai aktivitásnak, többek között ezért is hoztam létre a WILLGO-t, hogy minél több embert ösztönözzek a mozgásra. Részemről biztosan szakmai ártalom is a mozgás szeretete, hiszen évekig hallgattam az egyetemen és folyamatosan tapasztalom a pozitív hatásait.

 

Viszont nagyon is tisztában vagyok vele, hogy a mai rohanó világunkban, nehéz elhatározni és elindítani magunkat a rendszeres mozgás útján. Valljuk be őszintén, hogy egy hosszú nap után igen kevesen esünk neki a súlyzóknak és felüléseknek mikor hulla fáradtan haza esünk este. Nem kifogásokat szeretnék gyártani, hiszen a mondandóm lényege pont az lenne, hogy nagyon is fontos néha még hulla fáradtan is az a 10 guggolás, de mi kell ahhoz, hogy megmakacsoljuk magunkat és azt mondjuk én csak azért is csinálok 20 fekvőtámaszt?

 

Miért csinálod?

img_7768.JPG

Az egyik legfontosabb dolog egy életmód váltás előtt, hogy pontosan tudjuk mi motivál bennünket rá. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy azért szeretne valaki rendszeresen mozogni mert fogyni szeretne, vagy azért mert egészségesebben szeretne élni, vagy azért mert a depresszióját szeretné enyhíteni. Ha az indíték, ami a mozgásra sarkall nem belülről jön, hanem a másoknak való megfelelés miatt, nehéz lesz kitartani. Ha pedig nem ismerjük pontosan a saját miértünket, nem leszünk olyan eredményesek.

Gondoljunk csak bele, a különböző motivációkba. Aki fogyni szeretne, annak a motivációja látszólag teljesen egyértelmű, de ha a felszín alá nézünk nagyon sok különbségre bukkanhatunk, mint; miért vagy rosszabb esetben kiért szeretne fogyni, mennyit szeretne fogyni, milyen gyorsan szeretne fogyni. Ha egy ember azért szeretne 50 kg-ot ledobni 6 hónap alatt, mert a párja ezt az ultimátumot adta neki, az ő motivációja tele lesz sértettséggel és félelemmel, ami nem jó társ egy ekkora küzdelemben.

Aki azért szeretne mozogni, hogy egészségesebb legyen, általában maga miatt dönt így, ez egy tisztább motiváció, és könnyebben teljesíthető.Tehát nem csak az fontos, hogy miért csinálod, hanem az is hogy az okodban te legyél az egyik legfontosabb tényező, és neked legyen jó.

 

Cél

img_7766.JPG

A cél kitűzés egy igen hasznos dolog, mert lehet érte küzdeni, és lehet vele saját magunkat motiválni. Akkor is érdemes célt kitűzni, amikor nagy dolgok nem lebegnek a szemünk előtt, mert ha van egy pont ahova tartunk hamarabb odaérünk. Lehet ez a cél a kockás has karácsony előtt, egy Margitsziget kör, vagy lehet egy ígéret magunknak, hogy minden másnap 30 percet mozgunk valamilyen formában. És nem az lesz a fontos, hogy sikerült-e elérnünk a kitűzésünket, hanem az út amit megteszünk a célig, és az a motiváció amit egy ilyen cél ad.

 

 

Hogyan fér majd bele az életembe?

img_7761.JPG

Mielőtt eldöntöd, hogy na te akkor mostantól minden reggel futsz 10 km-t, kicsit nézd át az életedet. Milyen az időbeosztásod, mennyi szabadidőd van, azt mivel töltöd, mennyi időt szánsz a szeretteidre, a mosásra, és így tovább. Vizsgáld meg az életedet ilyen téren és összegezd. Nekem az a módszer vált be, hogy kis post-it cetlikre leírtam mit teszek egy átlagos héten, és azzal mennyi időm megy el, majd ezeket a cetliket oszlopokba csoportosítottam, mi szolgálja azt, hogy jobb szakember legyek, mi tesz engem boldoggá, és mi az amit muszáj megtennem. Nagyon szigorúan vizsgálva elrendezgettem a cetliket a kategóriák alatt, és bizony nem egy olyan cetit találtam, ami semmilyen módon nem szolgált sem engem, sem a karrieremet és még csak nem is volt a kötelességem (nyilván jó lenne a mosogatás cetlit kidobni az ablakon, de ez sajnos nem erről szól :D ). Ezek miatt a felesleges cetlik miatt érzi úgy a legtöbb ember, hogy nincsen ideje sportolni.  Nekem ilyen cetli volt például a mobil telefonom nyomkodásával töltött időm és reggel a szekrény előtt tanakodással töltött időm. Egyik sem szolgálta egyik célomat sem, viszont elvette az időmet, olyan dolgoktól, amik valóban fontosak lettek volna. Persze fontos itt megemlíteni, hogy vannak olyan elfoglaltságaink, amik idő pocsékolásnak tűnhetnek, de nem azok. Én például Grace Klinika függő vagyok, és mindig megnézem a legújabb részt, nekem ez jelenti a gőz kieresztését, és a lazítást. Szóval csináld meg a cetlis feladatot te is, mert nagyon jó önismereti tréning, és pontosan fogod látni, hogy mennyi időt tudsz így szánni a sportolásra.

 

 

Mikor kezdjek bele?

img_7767.JPG

Elérkeztünk a legkérdésesebb ponthoz, és egyben a legegyszerűbben megválaszolhatóhoz. Tegnap. Lehet bután hangzik, de komoly tanács ez, amit az élet több területén is hasznosítani lehet. A halogatás művészetét fontos félre tenni, és nem a holnapot vagy a holnaputánt kitűzni kezdési dátumnak, mert sem holnap, sem 3 hét múlva nem lesz könnyebb belevágni. A tegnap a jó kezdési dátum, mert akkor ma már csak folytatnunk kell, és folytatni is fogjuk, hiszen már elkezdtük. Az agyunk működése igen összetett, de egy ilyen jellegű információt gond nélkül befogad és a valósnak kezel. Megér egy próbát kicsit átverni magunkat a cél érdekében.

 

Ha nincs ötleted, hogy mit sportolj, olvasd el a hogyan válassz a személyiségedhez illő sportot cikkemet.

 

Remélem sikerült pár embernek megadnom az utolsó löketet, és kipróbáljátok a post-it trükkömet. Írjátok meg akár kommentben akár üzenetben, hogy ti melyik post-itet dobjátok ki, és mit fogtok csinálni helyette.

 

Kovács Tímea

 

@willgo.life