WILLGO.life- Let's move!

Foam Roller Alapok

Mi is az a foam roller, és mire jó?

2017. október 30. - willgo.life

untitled_1_1_5.jpg

Manapság egyre több fitness teremben található Foam Roller, vagy más néven masszázs henger. Aki kipróbálta már az tudja, hogy hiába masszázs henger a neve egyáltalán nem egy lazító, illatgyertyás svédmasszázs érzetét adja a használata, sokkal inkább olyan érzés mintha ha egy sodrófát görgetnének végig a testünkön.

 

Foam Rollerezni fájdalmas, de nagyon hasznos. Szóval mi is az a foam roller? A henger lényegében egy önlazító eszköz, aminek segítségével oldhatjuk az izomcsomókat, fellazíthatjuk a feszes izomban és környékén található letapadásokat, és kimasszírozhatjuk a triggerpontokat, serkenthetjük a vérkeringést.

Mikor használjuk?

Triggerpontok esetén

A triggerpont olyan “különleges” csomó, amely az izomban található, ha pedig nyomást helyezünk rá arra fájdalom jelentkezik. Abban az esetben, ha egy izom feszes, vagy az állapota nem a legideálisabb a triggerpontra való nyomás helyezés fájdalmasabbá válik, és akár nyomás nélkül is érzékelhetjük a pontot. Ezeknek a pontoknak a lazításával az izmok rugalmasabbak lesznek, fájdalom mentesek, és könnyebben terhelhetőek. 

Feszes izmok esetén

Az izmainkat kötőszövetes hártyák, azaz izompólyák veszik körül. Ha az izom zsugorodik vagy feszes, akkor a pólya is az, és bár az izmainkat tudjuk nyújtani stretchinggel, a pólya egy ennél rugalmatlanabb anyag. Erre találták fel a foam rollert, ami segít felszabadítani a pólyában létrejött összetapadást, és megnyújtani a pólyát.

Hogyan használjuk?

untitled_1_1_3.jpg

A mai videóban a felső háti szakasz hengerelését mutatom be. Van azonban pár fontos dolog a foam rollerrel kapcsolatban amit érdemes tudni.

Amikor hengerelünk nagyon lassan testsúly terheléssel gördülünk át az izmon, amint elérünk egy triggerponthoz azt nem lehet eltéveszteni, ilyenkor egy pontban érzünk fájdalmat, mintha csomót nyomnánk szét. Ezen a ponton megállunk és várunk (5-30 mp), hogy múljon a fájdalom. A henger felszíne és a testsúlyunk terhelésének a hatására, kiszorítjuk a vért a fájdalmas pontból, ezzel csökken a fájdalmat okozó anyagok jelenléte az adott pontban, amikor tovább gördülünk a pont újra vérbő lesz, de már elszállítódtak onnan a fájdalmat kiváltó gyulladásos anyagok. Az izompólya pedig a lassú hengerelés hatására nyúlik és szabadul fel, pontosan úgy ahogy a sodrófával nyújtott tészta.

Az rendben van-e hogy fáj?

Na igen, nem szeretnék zsákbamacskát árulni, hengerelni fáj. Én például mindenkinek tudom  tanácsolni, hogy ne fojtsa magába, ami kikívánkozik, pár jaj és óó nem csak hogy belefér de még jól is esik. Mennyire fájhat? Mint egy erősebb nyújtás, a fájdalom nem szabad hogy teljesen borzalmasan elviselhetetlen legyen.

A hengerelés előtt és után érdemes megvizsgálni annak a területnek a mozgását, amit lazítani fogunk, a hát esetében például ilyen lehet egy előre hajlás. A hátat domborítva előre hajlunk addig ameddig csak tudunk, megpróbáljuk letenni a kezünket (én például hengerlés előtt az öklömet tudom csak letenni), és ugyanezt megismételjük a foam rollozás után, és megnézzük látunk-e változást (én pár perc után a második előre hajlásnál le tudom tenni az egész kézfejemet).  Ezzel a módszerrel nagyon jól mérhető milyen hatása van a hengernek. És hogy végképp ne menjen el a kedvetek, ha fáj is közben kicsit, utána ezerszer frissebbnek  érezheted magad. Nem csak lazítani jó ilyen módon, de még a sport teljesítményt is javíthatja, hiszen segít elérni az izmoknak és a pólyának a természetes állapotát, amiben a leghatékonyabban képesek dolgozni.

 

Remélem sikerült meghoznom a kedveteket, hogy kipróbáljátok vagy akár be is szerezzétek ezt az eszközt. Nem fogjátok megbánni. Ti melyik testrész foam rollozására vagytok még kíváncsiak?

Ha kérdésetek lenne keressetek bátran, ha pedig tetszett a videó ne felejtsetek el feliratkozni a Youtube csatornámra, hogy ne maradjatok le a friss tartalmakról.

Kovács Tímea

@willgo.life

 

Video: Somay Márk

@marksomay